Het Dash dieet om een hoge bloeddruk tegen te gaan

Een dieet werkt in op een gezondheidsprobleem. Je denkt dan al snel aan overgewicht of allergieën. Het DASH dieet is daarentegen specifiek geschreven tegen hypertensie, oftewel hoge bloeddruk.

Landelijk gezien heeft 12% van de bevolking tussen de 30 en 70 jaar last van een hoge bloeddruk wat kan leiden tot klachten als duizeligheid, hoofdpijn en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Over het algemeen luidt het doktersadvies: het verminderen van zoutinname, het vermijden van veel stress, voldoende bewegen en gezond eten. Indien nodig wordt medicatie voorgeschreven.

Het DASH dieet onder de loep

Het DASH dieet ondersteunt het advies op het gebied van gezond eten. DASH staat voor Dietary Approches to Stop Hypertension, dat zoveel wil zeggen als een dieetaanpak om een hoge bloeddruk tegen te gaan. Het dieet is vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland, waar het steeds meer terrein wint. Het dieet voorziet in uitgebalanceerde recepten voor alle maaltijden, van ontbijt tot diner. Waar andere diëten een bepaalde voedingsgroep elimineren, bevatten de recepturen van het DASH dieet ingrediënten uit alle voedingsgroepen, waardoor er in het lichaam geen tekorten ontstaan.

De nadruk ligt op het eten van fruit, groente, graan, noten en peulvruchten. Deze voedingsmiddelen bevatten in hoge mate vitaminen en andere voedingsstoffen die je lichaam vitaal houden. Wanneer je daarnaast ook rekening houdt met een minimale inname van zout, suiker en verzadigde vetzuren, boek je sneller resultaat. Samengevat komt het eigenlijk neer op gezond eten en een verantwoord voedingspatroon.

De gezondheidsvoordelen

De voordelen van gezond eten en leven bemerk je al snel. Het zoutarme kenmerk van het DASH dieet heeft een zeer gunstige invloed op hoge bloeddruk. Het beperken van zout zorgt ervoor dat het natriumgehalte in het bloed daalt. Natrium is namelijk mede verantwoordelijk voor het reguleren van de bloeddruk. Wanneer het natriumgehalte door een verminderde inname van zout daalt, zal de bloeddruk mee dalen.

Het eten van groente, fruit, noten en granen zorgt ervoor dat je je meer energiek zal voelen en je meer weerstand hebt. Door de vele vezels in je voeding, zal ook je spijsvertering een boost krijgen. En verlies je wat kilo’s, dan is dat in veel gevallen een prettig neveneffect.

Inpasbaarheid

Diëten staan erom bekend dat zij over het algemeen maar van korte duur vol te houden zijn in je dagelijkse gang van zaken. Tenzij het volgen van een dieet strikt noodzakelijk is in het geval van (ernstige) ziekte, haken veel mensen af op het moment dat er te weinig of te langzaam resultaat geboekt wordt of het gewenste resultaat eenmaal bereikt is. De meeste methodes schrijven voor een bepaalde productgroep buiten beschouwing te laten tijdens de maaltijden. Dit vraagt extra aanpassingsvermogen wat niet iedereen kan opbrengen.

Het DASH dieet elimineert geen essentiële productgroepen en is daardoor gemakkelijker in te passen in je leven. De keuze voor gezonde voedingsmiddelen wordt niet extra beperkt. Niet voor niets is dit dieet zo populair!

Beantwoord