Omgaan met stress dankzij deze 5 tips

Iedereen heeft zijn eigen dingen die hem of haar stress bezorgen. En of je nou stress krijgt van je werk, thuissituatie of financiële toestand, je zal er mee moeten omgaan. Maar langdurige stress is natuurlijk niet goed, want stress doet veel met je. Zo krijg je last van slapeloosheid, woede-aanvallen, huilbuien en een hoop lichamelijke klachten. Daarom is het goed om je stress onder controle te krijgen, voordat je een burn-out hebt. Daarom heb ik in dit artikel 5 handige tips voor je, die je direct kan toepassen om beter om te gaan met stress.

#1 Waar komt je stress vandaan?

Als je wilt leren omgaan met jouw stress, dan is het natuurlijk belangrijk dat je weet wat de oorzaak is van je stress. Want als je geen oorzaak weet, dan weet je ook niet wat je moet aanpakken. Komt het dat je stress krijgt van bepaalde werkzaamheden of personen? Weet je dat? Zo ja, dan zou je je bijvoorbeeld thuis al geestelijk kunnen voorbereiden hierop. Of je denkt alvast na over een situatie die zich voor zou kunnen doen, en hoe jij hier op gaat handelen.

Hierdoor kun je mogelijk meer grip krijgen op stresssituaties, waardoor je jezelf er makkelijker door heen slaat, en het minder effect heeft op jouw gemoedstoestand.

#2 Maak je eigen keuzes

Maak jij je eigen beslissingen, of doe je altijd maar wat een ander van je wil? Durf je eigen mening te geven, en laat dingen gaan zoals jij wilt dat ze gaan. Als jij de touwtjes in handen neemt zul je je sterker voelen, en kun je dingen doen zoals jij het zelf zou willen en waar jij je prettig bij voelt. Af en toe “nee” verkopen zorgt ervoor dat je niet teveel hooi op je vork neemt, en daardoor kun je andere stresssituaties beter overzien.

#3 Ga positief denken

Positief denken zal je een stuk opgewekter maken. En een blij mens kan beter omgaan met stress. Denk niet in doemscenario’s meer, maar bedenk oplossingen voor uitdagingen die op je pad komen. Op die manier los je stresssituaties op, in plaats van dat je steeds meer beren op de weg gaat zien.

Sta ook niet teveel stil bij dingen die je niet hebt, maar wel graag zou willen. Denk ook eens aan al het mooie wat je al in je leven hebt, zoals: een lieve partner, leuke kinderen, een baan, je gezondheid, of wat dan ook. denk positief, en er zal nog meer positiviteit op je pad komen.

#4 Accepteer dingen en laat het los

Heeft die klant waar je al weken mee bezig was op het laatste moment toch voor de concurrent gekozen? Jammer, maar blijf er niet te lang bij stil staan. Het is gebeurd, en veranderen kun je het toch niet meer. Het kost je alleen maar energie en een hoop stress als je blijft denken “had ik maar…”. Herpak jezelf en trek er je lering uit, zodat je de volgende klant wel binnen haalt.

#5 Vermijd chaos

Als je al last hebt van stress, dan is chaos in je leven het laatste wat je erbij moet hebben. Zorg er dus voor dat je alle chaos verbant uit je leven. Dus orden je bureau en je huis, zodat je exact weet waar alles ligt, en je jezelf niet stoort aan alle rotzooi om je heen.

Maak simpele “To do lijstjes” en plak deze op de koelkast, zodat je precies weet wat je die dag zeker moet doen. Als je dit doet zal je hoofd minder vol zitten, en kun je beter omgaan met een stresssituatie.

 

Beantwoord