Een gezonde levensstijl vergt iets meer planning

Een gezonde levensstijl aanhouden is heel slim. Het zorgt dat je niet te dik wordt en zodat je geen gezondheidsproblemen krijgt. Ook is een gezonde levensstijl tegenwoordig heel hip. Veel mensen willen het wel omdat het veel gepromoot wordt, maar weten niet hoe ze hiermee moeten beginnen. Van de ene op de andere dag alleen maar salades eten en elke dag sporten heeft namelijk geen zin. Je zult merken dat je meer tussendoor gaat snacken en veel blessures krijgt omdat je lichaam zoveel sporten niet gewend is. Weten hoe je wel zo’n gezonde levensstijl kunt starten? Lees dan snel mijn tips hieronder.

Tip 1: opbouwen

Mijn eerste tip is om een gezonde levensstijl rustig op te bouwen. Zoals ik hiervoor al zei werkt het niet om van de ene op de andere dag heel veel te gaan sporten en alleen maar salades te eten. Het werkt veel beter als je bijvoorbeeld begint met twee keer in de week een uurtje sporten. Je kunt zo kijken hoe je lichaam hierop reageert en je lichaam eraan laten wennen. Ook wat betreft eten werkt het beter om langzaam wat gezondere maaltijden te gaan eten. Verdiep je in wat je lekker vindt en begin bijvoorbeeld met 100 gram meer groenten bij je pasta. Je eet dan minder koolhydraten en meer groenten terwijl je het gevoel hebt alsof je dezelfde grootte portie eet.

Tip 2: plan je leven

Ook is je leven plannen heel belangrijk als je zo gezond mogelijk wil eten. Sporten komt namelijk niet altijd handig uit als je druk bent met werken en studie. Kijk dus hoe het het beste in je planning past. En ook eten is met plannen veel makkelijker. Als je bijvoorbeeld twee etentjes hebt in het weekend, kan je zorgen dat je dit compenseert met doordeweeks meer groenten en genoeg eiwitten (voor je spieren). Magneetborden zijn voor mij de ideale manier om mijn wekelijkse fit-planning op een rijtje te krijgen. Hierop schrijf ik wanneer ik wil sporten, gezond eten of een rustdag heb.

Tip 3: geniet ervan

Tot slot is het belangrijk om ook te blijven geniet. Niet als je bijvoorbeeld een rustdag hebt of uiteten gaat, maar juist ook als je aan het sporten bent. Kies een sport(les) waar jij energie uit haalt en met plezier naartoe gaat. Natuurlijk zal je niet altijd gemotiveerd zijn om te gaan, maar het is natuurlijk belangrijk dat je het niet helemaal tegen je zin doet en jezelf er naartoe moet slepen. Het kan helpen om met vriendinnen te gaan. Het is dan moeilijker om af te zeggen omdat je je lieve vriendinnetjes natuurlijk niet alleen wil laten gaan. Goede stok achter de deur dus 😉

Geef een reactie